Anasyaurah
music Player goes here
[ ]







  • Smile or sad
  • Selamat berpuasa
  • Semester baru
  • Kedamaian hati terletak pada akhlak yang mulia
  • Jom istiqamah
  • Buku lagi.!!
  • Memanjat Gua Sami...
  • Dengarkanlah aku ya Allah
  • Kalau tak suka jangan buat..... ON Sunday, 30 September 2012 AT 11:38 pm
    Note::11pm...mata belum mengantok...awal lg kan....tangan mula menaip...walaupun esok ada test blood bank....(^_0)..
     
    Pernah tak kita rasa tidak suka pada sesuatu yg org lain buat??mungkin kadang2 kita rasa meluat sgt sgt bila dia buat benda2 2..walaupun benda 2 tak mengganggu kita pun..mungkin langsung tidak....mungkin kita dengki atau cemburu dengan sesuatu perkara....contohnya...bila kita dengar perempuan ketawa kuat..kadang2 kita rasa...'apekes gelak kuat2..ingat sedap sgt ke suara'..hati kita kata..ataupun nampak kawan kita tengah dating..'meluatnya aku tengok..mcm belangkas!..'..n mungkin mcm2 lg persepsi kita terhadap org disekeliling kita...setiap hari kita akan jumpa org yg berbeza dengan perangai yg berbeza....kerana kita berada dalam komuniti yg sangat besar....
    Dan dalam keadaan kita tak suka pada keadaan sekeliling,manusia n apa saja..pernah tak terfikir org lain juga mungkin tidak suka dengan apa yg kita tunjukkan...apa yg kita buat...kita rasa tidak suka pada sesuatu perkara...tp kita lakukan juga perkara tersebut..hati berkata tidak..tapi..mulut bercakap juga....tangan dan kaki tetap buat...mungkin kita tak dapat nak melawan nafsu kita agar tak buat benda 2...cuba kita cuba untuk tidak lakukan sesuatu perkara yg kita  suka...cuba kita tanya pada diri kita.. 'aku buat ne apa org lain akan kata..'bila kita tak suka org lain buat kita juga jganlah buat..umpama kita menasihati seseorang tetapi kita pun tak ikut nasihat 2... kita harus tunjukkan akhlak yg lebih baik supaya org akan respect pada kita...n sayang pada kita.dan jangan fikir buruk tentang org lain...mungkin dia lebih baik daripada apa yg kita sangka.. (^_^)
    Walaupun kita tak boleh nak menegur secara berdepan benda yg kita tak suka... cegahlah dalam hati kita...
    Daripada Abu Said al Khudri r.a berkata:
    Aku mendengar Rasulullah s.a.w.bersabda:
    ''Sesiapa di kalangan kamu melihat kemungkaran,maka hendaklah dia mencegah dengan tangannya,sekiranya tidak mampu hendaklah mencegah dgan lidahnya,sekiranya dia tidak mampu maka cegahlah dengan hati dan itulah selemah-lemah iman..
    Semoga diri ini juga akan dinasihati begitu..semoga hati ini terkesan dengan setiap perkara yg membawa kebaikan....

    Notatanganku----> maafkan kekhilafan diri ini..semoga kita bersama dapat memperbaiki diri...(^_^) Nasihat untuk diri ini juga....


    2 comments

    back | >Newer Post