Malu...

Adakah anda mempunyai sifat malu???
mesti kan...setiap org ada sifat ne...xkira lah lelaki atau perempuan....kalau xda 2...xtau nak kata apa r...
kita tgok hadis ne ye....-------->


'Iza lam tastahyil fasna'a maa shik'ta(shi't)
"Apabila engkau tidak ada perasaan malu maka kerjakanlah apa engkau kehendaki"
(HR : Al-Bukhary dan Muslim)


Huraian : 

Malu adalah salah satu sifat yg terpuji oleh semua masyarakat di dunia.agama islam memuji sifat malu ketika digunakan untuk menjauhi dari maksiat.


Sifat maluboleh hilang nilainya apabila seseorang itu tidak mempedulikan untuk menjaga kemewahannya.Dengan adanya sifat malu seseorang itu menjauhi daripada amalan mungkar di sisi Allah,rasul dan masyarakat.


Tetapi sifat malu itu tidak boleh diamalkan untuk berbuat amalan yg digalakkan oleh syarak dan oleh masyarakat seperti : menghormati para guru,ibu bapa dan orang yg lebih tua.(maksudnya jangan malu untuk melakukan perkara ini)


Hadis ini menjelaskan bahawa siapa yg mempunyai sifat malu dia tidak akan berbuat sesuatu yg tidak wajar dan dilarang agama.


tanpa sifat malu ini, ia akan menjuruskan kepada sifat2 negatif seperti khianat,maksiat,pembohongan,sombong,rasuah dan pelbagai lg perkara2 buruk.


Oleh itu,kita harus bersyukur di atas segala nikmat dan kemewahan yg Allah beri,nescaya Allah akan menambah kebaikan dan rahmat kepada hamba2 nya yg bersyukur....


InsyaAllah...amin...=)


= Permata Hadis 40

No comments :