Anasyaurah
music Player goes here
[ ]







  • .....
  • result oh result...............
  • no title....
  • my target!
  • cuti...
  • praktikal....
  • girls out...
  • diari cinta....
  • sekadar berkongsi............
  • Surat untuk ayah....
  • Mampukah kita??? ON Sunday, 4 December 2011 AT 1:21 pm
    salam....
    semoga dlm keadaan baik....=)

    dalam bulan ne banyak benda yg memberi pgajaran pd sy...
    bulan2 lain pun ada...tp ne lg terkesan.....

    duduk sorang2 ne...terpikir juga...mampu x sy menjaga ibu n bapa sy kalo mrka sakit.....hum.....
    bila tengok anak2 menjaga ibu bapa mrka dgan penuh kasih syg....
    hati ne rasa takut ja...mampukah sy???macamana kalau sy xmampu???
    dari kecil mak n ayah jaga...tapi...anak dia nak jaga dia bolehka???

    insyaAllah....kena tanam dalam diri....sy mampu menjaga mak n ayah sy....sy mampu berbakti kepada ayah n mak sy....

    Firman Allah (a.w): ' ... Janganlah kamu sembah kecuali Allah (a.w) dan kepada kedua ibu bapa kamu hendaklah kamu berbuat baik (kepada mereka) ...' [Ayat 83, Surah al-Baqarah]

    Firman Allah (a.w): ‘Dan Kami (yakni, Allah (a.w)) wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya) dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan).] [Ayat 14, Surah Luqman]

     p/s: ada lg dalam surah2 yg lain...

    pokoknya...(indon pulak)..kita mesti berbakti pada ibu bapa kita...sebab..dari kecil sampai besar mereka jaga kita....usaha untuk kita jadi seorang anak yg baik,,,berjaya....semua mreka lakukan....tapi kita....
    kadang sy terpikir...'selama hidupku....apa yg telah aku lakukan untuk mak n ayah aku....banyak mana aku telah sakitkan hati mereka..adakah mereka terasa denganku....'

    bila pikir balik...macam ada....(so..kena minta maaf...=))..)

    bila dengar anak2 yg xhiraukan mak n ayah mereka..sedih juga dengar...tapi mungkin mereka ada masalah sendiri....(minta dijauhkan pada kita..amin...)
    tapi...bila dengar ada anak2 yg sangat ambil berat pada mak n ayah mereka...syukur sangat....(dalam hati berdoa..semoga aku dapat menjadi seperti dia yg sangat mengambil berat n sedia menjaga mak n ayah pada setiap waktu..insyaAllah)...
    < minggu lepas sy ikut mak melawat sedara yg sedang sakit....bila sakit..semua family balik...alhamdulillah r kan,,,dia xdapat berjalan dah..kiranya just baring ajala..kadang2 dia ingat kadang2 x...sedih ngat...syukur..ada anak yg ada untuk jaga dia....
    'ayah nak makan???'
    ;(ayah dia geleng ja...)'
    'makan la...sedap ne...rugi xmakan ne...depa beli tadi..satg habis org len makan..'
    '(gelenglg..)
    'makan r ayah..cek suap na...sedap...'
    '(ayah dia senyum ja n makan juga..)
    suka ja tengok...mungkin dia nak anak2 dia ambil berat n jaga dia bila keadaan dia macam 2....>

    seorang ibu boleh menjaga seorang anak..tapi 10 orang anak belum tentu boleh menjaga ibubapanya...
    selalu kita dengar ayat ne....tapi...kita mesti tukar
    seorang ibu boleh menjaga seorang anak...tapi 10 orang anak boleh menjaga ibubapanya dengan lebih baik....=)

    kalau kita terpikir tentang apa yg ibubapa kita lakukan pada kita dari kecil sehingga umur kita...sanggup x kita abaikan mereka...subhanallah....banyak sangat pengorbanan mereka...
    bila kita nangis mak bangun....kita sakit mak n ayah cari ubat....basuh baju kita..siapkan sarapan...hantar ke sekolah....pergi kerja....apa kita nak mereka beli....macam2 yg mereka lakukan untuk gembirakan hati kita....



    Sabda rasulullah s.a.w yang maksudnya: “ Redha Allah bergantung pada redha dua ibu bapa, dan murka Allah bergantung pada murka kedua-dua ibu bapa.” (hadis riwayat al-Tabrani)

    Semoga kita dapat berbakti kepada ibu bapa kita...semoga Allah tetapkan hati kita agar tidak menderhakai ibu bapa....=)

    lagu your mother....=)
    Who should I give my love to?
    My respect and my honor to
    Who should I pay good mind to?
    After Allah
    And Rasulullah

    Comes your mother
    Who next? Your mother
    Who next? Your mother
    And then your father
    Cause who used to hold you
    And clean you and clothes you
    Who used to feed you?
    And always be with you
    When you were sick
    Stay up all night
    Holding you tight
    That?s right no other
    My mother

    Who should I take good care of?
    Giving all my love
    Who should I think most of?
    After Allah
    And Rasulullah
    Comes your mother
    Who next? Your mother
    Who next? Your mother
    And then your father
    Cause who used to hear you
    Before you could talk
    Who used to hold you?
    Before you could walk
    And when you fell who picked you up
    Clean your cut
    No one but your mother
    My mother

    Who should I say why close to?
    Listen most to
    Never say no to
    After Allah
    And Rasulullah
    Comes your mother
    Who next? Your mother
    Who next? Your mother
    And then your father
    Cause who used to hug you
    And buy you new clothes
    Calm your head
    And blow your nose
    And when you cry
    Who wiped your tears?
    Knows your fears
    Who really cares?
    My mother

    Say Alhamdulillah
    Thank you Allah
    Thank you Allah
    For my mother.  

    Rasulullah SAW pernah bersabda :

    " setiap pagi sedekahkan al-fatihah kepada kedua ibu bapamu..
    ( tak kira masih hidup atau telah tiada )"
    nescaya pintu rezekimu akan terbuka buat kamu...
    ” Tidak akan terputus rezeki seseorang ANAK selagi dia tidak meninggalkan doa kepada kedua orang tua nya dalam sehari” (Hadith nabi SAW)


    Maksudnya: Ya Allah, ampunilah segala dosaku, dan (dosa) kedua ibubapaku, dan rahmatilah keduanya sepertimana mereka mendidikku pada waktu kecil.

    p/s....seminggu 2 minggu ne selalu ikut mak p ziarah org sakit...tetiba nak tulis entry ginie...he3...
    Semoga menjadi anak yg soleh dan solehaH...amin...

    0 comments

    back | >Newer Post